top of page

למה חשוב לעסוק במלאכת יד ?

גילתם שאחד מהילדים שלכם אוהב לצור. ראו זאת כמתנה נפלאה.

בעידן שלנו שבו טכנולוגיה ומסכים תופסים יותר ויותר את הזמן

שהילדים שלנו נמצאים בבית, אך גם מחוצה לו: במפגש עם חברים

ואפילו בשיעורי הבית, מלאכת יד היא מתנה נפלאה.

 

המחקרים מצביעים על כך שמלאכות היד השונות בעלות תפקיד חיוני

בהיבטים הנפשיים ומוחיים שלנו כבני אדם וכמובן כילדים.

ואף, בתקופת מגפת הקורונה העולמית, ראינו כי היתה עלייה עצומה

בפנייה לעולם היצירה הפלסטית, אנשים החלו למלא את זמנם הפנוי

במלאכות יד. השהייה הממושכת בבית, כשהעבודה והתקשורת עם

העולם בחוץ נעשתה בתיווך המסך, אנשים הביעו רצון עז למגע עם

חומרים פיזים וגעגוע לעולם החומרי. מחקרים הראו שהעיסוק במלאכות שיפר באופן משמעותי מצבים נפשיים בניהם הפחתת חרדות ודכאון, יתרה מזאת השפיע באופן ניכר על זיכרון, קשב ופיתוח תהליכי חשיבה.

אז למה בעצם?

  • מלאכת יד כתהליך ארוך טווח - הטכנולוגיה הגיעה לעולם כאמצעי להתייעלות, ככזה הוא קיצר תהליכים רבים. לדוגמא, אם בעבר צריך היה לרדת לנהר ולכבס את הבגדים על קרש כביסה, כיום, מכונת הכביסה מאפשרת לנו להגיע לתוצאה טובה יותר בזמן ובמקום נוחים יותר. בנוסף, החל מהעידן המודרני ניכר כי תהליכים רבים נעשים הרחק מאיתנו והם נסתרים מעינינו, דוגמא לכך ניתן לראות בעולם המזון, בו גידול הרכיבים, איסופם מהשדה וכמו כן חלק משלבי העיבוד, לעיתים קרובות, נעדרים מענינו ונעשים הרחק מאיתנו. בעוד שהאדם הבוגר מעוניין לקצר תהליכים כדי להתייעל במשימותיו היומיות, הילדים זקוקים לבסס את הלמידה שלהם על תהליך ארוך של התנסות, טעייה וצבירת רשמים כדי להגיע להפנמה. לכן, העיסוק במלאכת יד מאפשר לילדים לחוות תהליכים ארוכי טווח ואת מגוון האפשרויות שתהליכים אלה מזמנים.

  • 'חשיבה חיה היא תנועה שהופנמה' - בבסיס האמירה הזו ישנה תפיסה כי החשיבה שלנו שזורה בפעולה הפיזית, שהגוף והנפש הם אחד, שלמידה דרך החושים משרישה הבנה עמוקה יותר של רעיון. מלאכות יד יכולות לשמר למידה מתוך חיקויי ותרגול תנועות משמעותיות של הגוף והידיים. דרך הפעולה הפיזית נוצרת ההפנמה וזו מחוללת חשיבה בעלת רבדים שונים ומעמיקים.

  • המלאכה משתמשת בריתמוס (ריתמוס הוא קצב כלשהו שחוזר על עצמו / פעילות חוזרנית) הריתמוס יוצר הרמוניה בכשרים הנפשיים של הילד בחשיבה, ברגש וברצון.יש כאלו שאף רואים במלכאת היד החוזרנית תהליך 'מדיטטיבי' שדרכו האדם משקיט את מחשבותיו הטורדניות, נכנס לעשייה פשוטה ופנימית שבה הידיים מובילות, כך נוצרת התמסרות לריתמוס שמשפיעה במעין 'תהליך של ניקויי' באופן חיובי על הנפש והמח.

  • רכישת בטחון במגע עם חומר וההתמודדות עם אתגרים פיזיים - תרגול עם ילדים כישורי עבודה ופיתוח מיומנויות בחומרים שונים, בונה אצלם תפיסה של עצמאות. כאשר ישנה פעילות מלאכה קבועה לאורך שנים, אנו מגלים כי הילדים יודעים להשתמש בכל החושים שלהם כחלק מהתנהלותם ביום יום ויש בכוחם מיומנויות רבות לפתרון בעיות באופן יצירתי.

  • מלאכת יד כהזדמנות לוויסות מצבים רגשיים- העיסוק במלאכות מזמין להתמודד עם כישלונות, שגיאות ותסכולים. חשיפה לאתגרים אלו והתמודדות עם פתרונן מאפשרת לטפל ברגשות שעולים ובונה כלים לבאות.

  • המלאכה כאמצעי ל'קרקוע'- כאמור, השימוש במסך כאמצעי מתווך בפעולות היומיות, מרחיק את האדם מהעולם החומרי שסביבו. כאשר מדובר בילדים צעירים, רואים כי המרחק מהעולם הפיזי, השימוש המוגבר בחשיבה ופעולות מוחיות ביחס לתנועת הגוף, השימוש בחושים וההמצאות בטבע, ישנה ירידה בתפקוד מס' תחומים: ראשית קיימים מחקרים רבים על ההשפעה הנפשית: עלייה בתוקפנות, חרדה וירידה בכוחות הרצון. שנית, מחקרי מח העידו על חשיבות החיבור לעולם החומר ויציאה לטבע בכדי לשמר גמישות מוחית ויצירתיות בחשיבה. מלאכת היד מאמתת את היוצר עם אמיתות החומר, זו אינה 'מציאות מדומה', בה ב'קלות' אני לובש.ת גלימה, שולפ.ת חרב או מכינ.ה ארוחה שלמה בלחיצת כפתור.

IMG_20201019_225842_666.jpg
bottom of page